راهنمای لوازم یدکی خودرو [ترمز]
وقتی پدال ترمز خودرو را فشار میدهید، سیستم ترمز باعث میشود که سرعت خودرو کم و سپس متوقف شود. از آنجایی که راننده برای کم کردن سرعت ماشین فقط پدال زیر پایش را فشار میدهد، تصور عمومی بر این است که سیستم ترمز خودرو بسیار ساده است. اما ترمز خودرو سیستم پیچیدهای دارد و از بخشهای مختلفی تشکیل شده است. از آنجایی که ترمز در ایمنی خودرو اصلیترین نقش را بازی میکند، رسیدگی به سیستم ترمز و عوض کردن به موقع لنت ترمز ضروری است. در این مطلب اطلاعاتی در خصوص انواع سیستم ترمز و طرز کارشان آوردهایم، تا وقتی برای خرید لنت یا دیگر اجزای سیستم ترمز به فروشگاه لوازم یدکی رفتید، بتوانید از این اطلاعات بهعنوان راهنما استفاده کنید.
کارکرد ترمز
سیستم ترمز خودرو، نیرویی که راننده به پدال ترمز وارد میکنند را تقویت، و از آن برای متوقف کردن چرخها استفاده میکنید. برای ایجاد نیروی کافی برای متوقف کردن چرخها، سیستم ترمز از یک تقویت کننده استفاده میکند.
انواع ترمز
- ترمز هیدرولیک: سیستمهای ترمز هیدرولیک، همانطور که از اسمشان مشخص است، از روغن هیدرولیک استفاده میکنند.
- ترمز هیدرولیک تک مرحلهای: در ترمزهای هیدرولیک تک مرحلهای، وقتی پدال ترمز فشار داده میشود، یک پیستون در سیلندر اصلی به انتقال روغن ترمز به سیلندر دوشاخ ترمز یا چرخ کمک میکند. در ترمزهای کاسهای، دو شاخ ترمز لنت را به روتور ترمز فشار میدهد. در ترمزهای دیسکی، سیلندر چرخ لنتهای ترمز را روی کاسهی ترمز فشار میدهد.
- ترمز هیدرولیک دو مرحلهای: این نوع ترمز در دو مرحله عمل میکند. وقتی پدال ترمز فشار داده میشود، کامپیوتر خودرو میزان فشار مورد نیاز را اندازهگیری میکند و این اطلاعات را به سیلندرهای ترمز میدهد تا عمل مورد نظر را انجام دهند. سیستمهای دو مرحلهای عواملی مثل سرعت خودرو را نیز در میزان فشار ترمز مد نظر قرار میدهند و به همین عملکرد بهینهای دارند.
- ترمز سیمی: ترمزهای سیمی به شکل الکترونیکی کنترل میشوند. طرز کار ترمزهای سیمی و ترمزهای هیدرولیک دو مرحلهای مشابه است، اما طراحی متفاوت دارند. ترمزهای سیمی از سیمهای الکترونیکی برای فعال کردن سیستم ترمز استفاده میکنند.
- ترمز دستی: از این ترمز معمولا پس از پارک کردن خودرو، یا وقتی ترمزهای اصلی از کار میافتند استفاده میشود.
- ترمز ABS: این نوع ترمز نسبت به انواع دیگر آن برتری دارد. در ترمزهای ABS از حسگرهایی استفاده شده که سرعت خودرو را کنترل میکنند. برتری این نوع ترمز نسب به انواع دیگر این است که از قفل شدن چرخها هنگام ترمزهای اضطراری جلوگیری میکند. اگر کامپیوتر خودرو احتمال قفل شدن چرخها را پیشبینی کند، از قفل شدن چرخها و لیز خوردن خودرو جلوگیری میکند.
- ترمز بادی: از ترمزهای بادی معمولا در خودروهای سنگین مثل کامیون و تریلی استفاده میشود. در سیستم این ترمزها به جای روغن هیدرولیک، از هوا استفاده میشود. سیستم ترمزهای بادی یک کمپرسور دارد که هوا را فشرده میکند و با استفاده از هوای فشرده شده، فشار لازم را روی ترمزها وارد میشود.
دلایل خراب شدن ترمز
- کم بودن میزان روغن ترمز
- آسیب دیدن پیستونهای سیلندر اصلی
- از بین رفتن لنت ترمز
- فرسوده شدن کاسه ترمز
- خراب شدن تقویتکنندهی ترمز
- وارد شدن روغنهای قسمتهای دیگر خودرو به سیستم ترمز
نشانههای خراب شدن ترمز
- صدا دادن لنتها هنگام ترمز گرفتن
- کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمز گرفتن
- سفت یا شل شدن پدال ترمز
- لرزیدن خودرو هنگام ترمز گرفتن
- اگر سیلندر اصلی خراب شده باشد، پدال ترمز سر جایش باز نمیگردد
- روشن شدن چراغ ABS
رسیدگی به ترمزها
- بررسی کردن روغن ترمز یکی از اصلیترین بخشهای رسیدگی به خودرو است که باید مرتب انجام دهید.
- تمیز کردن سیستم ترمز